Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 52 Next Page
Page Background

TIISTAI 12. KESÄKUUTA 2018

8

P I RK ANMA AN YR I T TÄ JÄ - LEHDEN

LUKIJAKILPAILU

1. Ykä löytyi sivu/ilmoitus

2. Ykä löytyi sivu/ilmoitus

3. Ykä löytyi sivu/ilmoitus

nimi:

osoite:

postinro:

puhelin:

Etsi

Ykä Yrittäjä

Pirkanmaan Yrittäjälehden lukijakilpai-

lussa sinun tehtäväsi on löytää kolme

Ykä Yrittäjä -hahmoa, jotka on sijoitettu

tämän lehden kolmeen eri ilmoitukseen.

Kun olet löytänyt kaikki Ykät,

täytä alla oleva kuponki ja postita se

Pirkanmaan Yrittäjien toimistoon

10.8.2018 mennessä. Voit myös vastata

internetissä osoitteessa

www.py-lehti.fi

Toukokuun numeron Ykä-visassa

kaksi ranneketta Särkänniemen

elämyspuistoon voitti

Birgitta Niemi

Urjalasta.

Toukokuun

vastaukset olivat:

Sivu 10:

Pinsiön Taimisto

Sivu 17:

Tampere-talo

Sivu 39:

Kalustetalo Juurikivi

Pirkanmaan Yrittäjät ry

Laukontori, Kehräsaari B

33200 Tampere

postimerkki

Voit voittaa

80

lahjakortin

Tampereen

Kauneus-

hoitolaan

Kuukauden

POIMINNAT

Pirkanmaan

Yrittäjä -lehti

30

vuotta

sitten

KESÄKUUSSA 1988

Tampereelle oli saatu uusi liikenneyhteys. Lentokoneen

sijaan Saksaan pääsi nyt kätevästi myös bussilla ja ilman ainuttakaan vaih-

toa. Pääkirjoituksessa nostettiin esiin pk-yritysten epäreiluksi koettu verokoh-

telu, ja mainoskatsaus kertoo sekin omaa kieltänsä 30 vuoden takaa. Yhdys-

pankki esimerkiksi mainosti vielä tähän aikaan kovinkin lujaa. Hermian kont-

torista viestittiin koko lehden takasivun voimin ja vieläpä väreissä.

ME

luovat ihmiset tykkäämme temmeltää kuin

pienet lapset hiekkalaatikolla. Se on hienoa ja

sitä pitää vaalia. Mutta sillä hiekkalaatikolla pi-

tää olla reunat. Johtajan tehtävä on katsoa, ettei

reunoja ylitetä eikä toisen leluihin kosketa.

Markkinointiviestintätoimisto Mainion

toimitusjohtaja Hannele Hyödynmaa

Markkinointi&Mainonta –lehdessä 1. 6.

ON

huomautettava, että delegointi ymmärretään

usein väärin tehtävien siirtämisenä alaisille,

vaikka oikeasti delegointi tarkoittaa valtuutta-

mista – vastuun ja vallan antamista. Usein dele-

gointi jää puolitiehen etli tehtävät ja vastuu kyllä

siirretään, mutta valta pidetään itsellä.

- Terveystalon johtava työterveyspsykologi

Antti Aro Fakta-lehdessä 11.5.

NÄYTTÄÄ

siltä, että sanomalehdessä perusta

rakennetaan edelleen hyvää paperilehteä teke-

mällä. Ehkä tulee sekin yö, kun painokoneet ei-

vät enää käynnisty, eikä postituksesta lähetetä

lehtinippuja maakuntaan. Sitä ennen pitää kek-

siä tapa toimia verkossa niin, että luotettavan

paperilehden maine ei mene perille

Salon Seudun Sanomien yhteiskuntatoimituksen

esimies Journalisti-lehdessä 7/2018

RUOKAKAUPPA

ei ole ainoa, jolla on riski tulla

Amazonisoiduksi

Otsikko Fortune-lehden Eurooppa version

kesäkuun numerossa

VIIKOLLA

pamahti myös Etelärannan työnantaja-

bunkkerista, eikä se ollut vuorineuvosten puo-

lenpäivän gintonic-kanuuna, vaan EK:n ensim-

mäiset vaalitavoitteet. Nopeat syövät hitaat.

Pekka Ervasti Suomen Kuvalehdessä 1. kesäkuuta

EUROOPPALAISEN

maanviljelijän ajasta noin

puolet kuluu EU-raportointiin. Sillä ajalla pitäisi

kehittää uusia tuotteita ja työtapoja. Valitetta-

vasti yksikään poliitikko ei ota esille tätä asiaa.

Piilaaksossa vaikuttava Mårten Mickos

Talouselämä-lehdessä 21/2018

VASTUSTAN

ehdottomasti lihansyönnin lopetta-

mista. Minun ruuastani melkein 90 prosenttia

on karjataloustuotteita.

Ekologisen elämäntavan uranuurtaja Pentti Lin-

kola HS:n Kuukausiliitteen kesäkuun numerossa

2000-LUVULLA

miehet ovat erilaisia. Helsigin

kaduilla näkee nyt metroseksuaalieja partamie-

hiä, mutta myös metsuriseksuaaleja. Heidän tyy-

linsä perusteleemntit ovat suuren parran lisäksi

ruutupaika ja työjalkineet. Ylipaino on sallituu.

Selässä on reppu ja siellä Mac-tietokone.

Toimittaja Teppo Sillantauksen parroista kertova kir-

joitus HS:n kuukausiliitteen kesäkuun numerossa

OLEMME

hyviä huijaamaan toisiamme, mutta vie-

läkin etevämpiä huijaamaan itseämme. Kun alam-

me uskoa johonkin,sitä uskoa ei hevin horjuteta

millään niin mitättömällä asialla kuin faktalla.

Avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko

Valtaoja kolumnissaan Seura-lehdessä 31.5.

HEVONEN

on ihmiselle hallittava kulkupeli, sen

nopeus ja älykkyys tajuttavissa. Kauan ennen

robottiautoja hevonen osasi tuoda sammuneen

isännän takaisin jyvienmyyntimatkalta. Se osaisi

tänä päivänä tuoda emännänkin, kulttuuritapah-

tuman kuohuviini-illasta.

Kirjailija Tuomas Kyrö kolumnissaan

Suomen Kuvalehdessä 1. kesäkuuta

HYVIÄ

uutisia pääradalle. Jos päärata on muka-

na ydinkäytävässä, voidaan myös Verkkojen

Eurooppa (CEF) rahoitusta käyttää maamme

tärkeimmän ratayhteyden kehittämiseen.

#päärata ”botniancorridor

Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja

Markus Sjölundin twiittaus 6.6.

KILPAILUKYKYSOPIMUS

on parantanut merkit-

tävästi Suomen talouden tilannetta. Näyttää sil-

tä että se on nimenomaan parantanut yritysten

kannattavuutta ja tätä kautta luonut lisää inves-

tointeja ja työllisyyttä.

Suomen Pankin ekonomisti Juha Kilpinen Ekonimis-

tikone.fi

verkkosivustolla kiky-sopimuksesta 6.6.

ON

kohtuutonta, että Kaupan liitossa valtaa käyt-

tävät suuret työnantajat voivat estää paikallisen

sopimisen pienillä kaupan alan työpaikoilla. Porva-

rihallitus ei ole kyennyt haastamaan kaupan alan

suuryrityksiä ja puolustamaan pieniä työnantajia.

Kansanedustaja Juhana Vartiainen ja Liberan toimin-

nanjohtaja Mikko Kiesiläinen Liberan blogissa 21.5.

-MEILLE

on tärkeätä, että pk-yritykset pääsevät

markkinoille. Noin 70 prosenttia sote-alan yrittäjis-

tä on naisia ja suuri osa naisten yrityksistä on mi-

kroyrityksiä. On tärkeää, että naisten yritykset ovat

palveluntuottajina tulevilla sote-markkinoilla jo alus-

ta alkaen. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että isot fir-

mat ja kansainväliset toimijat jakavat markkinoita.

Suomen Yrittäjänaisten tiedote 4.6.

KYSELYTUTKIMUKSEN

perusteella yrittäjistä

peräti puolet ei luota eläkejärjestelmään. Yrittäji-

en joukossa epäillään muita useammin sekä

turvan tasoa että rahoituksen kestävyyttä.

Kauppalehden verkkosivujen uutinen 6.6.

NÄMÄ

ajatellaan aina jotenkin henkilökohtaisi-

na. Kirjoitan valtaapitävistä, mutta en ”vihaa”

heitä. Kyllä me moikataan kun tavataan vaikka

Timo Soinin kanssa. Kumpikin tekee työtänsä.

Tämä on demokratiaa, ei sen kummempaa.

Toimittaja Tuomas Embusken twiittaus 6.6.

Suomen ja Saksan välillä matkus-

tavilla on heinäkuun alusta alkaen

käytettävissään uusi liikenneyh-

teys.

Lauttakylän Auto

ja

Länsilin-

jat Oy

käynnistävät kerran viikos-

sa ajettavan

Munchen Express

–pi-

kavuoron, joka kuljettaa matkus-

tajat puolessatoista vuorokaudes-

sa Suomesta Saksaan ilman auton-

vaihtoja.

Länsilinjat Oy:n liikennejohta-

ja

Jorma Penttilä

kertoo:

– Olemme kehittäneet uuden

yhteyden varsin selkeää kohde-

ryhmää palvelemaan. Uskomme

suhteellisen nopean ja varsin edul-

lisen matkustustavan kiinnosta-

van esimerkiksi Saksassa asuvien

tai siellä kesätöissä olevien suku-

laisia ja ystäviä, jotka pitävät len-

tomatkaa turhan kalliina vaihto-

ehtona.

Länsilinjat Oy:n ja Lauttakylän

AutoOy:n yhteishanke, suora bus-

siyhteys Saksaan ilman autonvaih-

toa, starttaa Vaasasta heinäkuun 4.

päivä. Reitti kulkee SuomessaTam-

pereen ja Helsingin kautta, Ruot-

sissa Tukholmasta Trelleborgiin ja

SaksassaTravemundin,Hampurin,

Hannoverin, Kasselin, Frankfur-

tin, Mannheimin ja Stuttgartin

kautta Muncheniin.

Kuitenkaanmatkan tarkoitus ei

ole istuttaamatkustajia puuduksiin

saakka penkissä, vaan aikataulujen

jouston varjolla voidaan pysähtyä

lepäämään. Elokuunpuoliväliinas-

ti Munchen Express lähtee Suo-

mesta maanantaisin ja Saksasta

torstaisin, mutta syksyllä ajetaan

uuden aikataulun mukaan.

Erittäin tärkeänä seikkana lii-

kennejohtaja Penttilä pitää sitä, et-

tä Munchen Expressin kuljettajat

ovat suomalaisia. Ja koska koko

homman idea on siinä, ettei au-

tonvaihtoja ole. Näin ollen kuljet-

taja on koko matkan ajan sama

”tuttu naama”. Tämä saattaa olla

se kynnys matkalle lähtöön useil-

le vanhemmille ihmisille, jotka ei-

vät ehkä osaa puhua muita kieliä

kuin suomea. Tässä tapauksessa

ei ole syytä huoleen, koska bussi

ei jätä ketään tielle jonkin kielivai-

keuksista johtuneen väärinkäsi-

tyksen vuoksi.

Mennään bussilla

suoraan Saksaan!